Fördomar och okunskap

I lördags tittade jag och C på en film på kanal 10, filmen hette The Hamburg Cell en film som handlar om terror attacken i USA den 11/9 2001. Det är en fiktiv film som handlar om muslimerna som utförde attackerna.

När jag såg den här filmen så slog det mig (dock inte för första gången) hur mycket fördomar man egentligen har, omedvetet. Hur lätt man dömmer folk på grund av deras utseende och på grund av någons religion. Det är min personliga uppfattning att islam och muslimer har fått otroligt dålig publicitet efter de terror attacker som har utförts av muslimer. Ovan på detta finns också de muslimer som utför hedersmord och kvinnoförtryck.

Detta är ofta vad folk förknippar muslimer och islamd med. Något som jag tycker är fruktansvärt orättvist. Vi kämpar för att HBTQ personer ska ha samma rättigheter som heterosexuella, att HBTQ personer inte ska dömmas på grund av sitt utseende. Att man ska kunna gå ner för gatan utan att någon kastar glåpord. Men kämpar vi lika mycket för att muslimer ska kunna gå ner för gatan utan att dom blir stirrade på för att dom inte klär sig som vi? Att dom blir utpekade som terrorister och kvinnorförtryckare?

Inom alla religioner finns det extremister men det rättfärdigar inte att man dömmer ut alla människor efter extremisterna. Islam är i grund och botten en fredlig och vänlig religion. Alla är inte terrorister och kvinnorförtryckare. Det är som att säga att alla kristna människor tror att man kommer till helvetet för att man är homosexuell.

Trots att de flesta av oss förmodligen och förhoppningsvis har någon sorts insikt i den muslimska kulturen så dömer vi ändå folk. Jag gör det och Du gör säkerligen det också utan att du tänker på det. Hur många av oss känner oss inte en aning oroliga när man sitter på ett flyg med 2-3 muslimska män som samtalar på arabiska. Hur många av oss undrar inte i tysthet om dom har planer på att kapa planet?

Jag anser helhjärtat att alla människor har lika värde och att ingen ska dömas utifrån sitt utseende, religion eller sexualitet. Men trots detta så händer det att man tittar en extra gång och att man undrar om dom kanske är terrorister. Det gör mig arg att de som är terrorister har dragit ner en hel religion i skiten.

Hur rättvist är det att man ofta anser att muslimer är extremister och att de är kvinnorförtryckare enbart för att en mindre grupp har visat sig vara terrorister. Vi tror väl inte att alla tyskar är nazister? Beror detta helt enkelt på okunskap, ovilja eller rädsla?

Jag vet i alla fall att jag kommer att tänka efter en extra gång jag sitter på ett flyg tillsammans med någon som kan se ut som en terrorist. Chansen är ju trots allt att dom bara är helt vanliga människor på väg till familjen, på väg till semester eller arbete, precis som jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0