En stereotypisk flata...

I lördags då vi druckit ett antal glas vin och var lite lagomt berusade så blev vissa samtalsämnen riktigt djupa. Det blev bland annat tal om hur det är lättare att se på en kille om han är homosexuell än vad det är att se på en tjej att hon är det. Jag försökte tala om att det hela sitter i stereotyper, men jag tror inte riktigt att alla höll med!

Men faktum är att om man ber någon beskriva en homosexuell man så är det troligt att några av dessa ord dyker upp: Feminin, modemedveten, fjollig, tjejig gångstil, smal etc. Frågar man sedan om hur en homosexuell kvinna ser ut så kan man räkna med att något som detta dyker upp: Manlig, grabbiga kläder, kort hår, maskulin, osminkad etc.

Allt detta handlar ju endast om stereotyper. Varken jag eller C är en stereotypisk flata så om vi inte uppträder som ett par är det inte speciellt troligt att omvärlden uppfattar oss som ett sådant. Men det betyder ju inte att vi inte är det. Det finns hur många flator som helst som är feminina och riktigt tjejiga, man behöver inte vara manlig!

Lika så finns det sportiga, riktigt "grabbiga" karlar som är homosexuella. Det går inte att dömma någon endast på deras utseende. Bara för att det finns en "viss typ" som är homosexuella betyder det inte att alla som ser ut så är homosexuella eller att dom som inte ser ut så inte är homosexuella.

Kommentarer
Postat av: Natalina

bra skrivet! jag & linda är båda jätte tjejiga :)

2011-02-22 @ 11:14:16
URL: http://natalina.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0