Rätt eller fel?

Jag tänker inte speciellt ofta på det faktum att jag är homosexuell, jag känner mig inte speciellt annorlunda och jag ser inte annorlunda ut heller. Det finns självklart tillfällen då det kan vara jobbigt att vara homosexuell, det kan lätt uppstå pinsamma situationer när man inte riktigt vet vad man ska säga.

När jag av någon anledning pratar om mitt förhållande med okända människor eller berättar att jag är i ett förhållande brukar jag för det mesta använda mig av könsneutrala ord, så som sambo eller partner. Detta beror inte alls på att jag skäms över min läggning eller mitt förhållande utan det beror helt enkelt på att jag vill undvika pinsamma situationer.

I mitt liv som student dyker situationer som dessa upp ett par gånger per år. Oftast uppstår dessa situationer i samband med arbeten jag skrivit där jag i förbi farten har nämnt att jag är i ett förhållande och att min partner inte är svensk. De flesta antar då att det är en man som jag har ett förhållande med och kommentarer som att "ska du och din man resa till Storbritannien under lovet?" dyker ofta upp.

Oftast ignorerar jag det faktum att de antar att jag har ett förhållande med en man och svarar helt enkelt bara på frågan. Jag ser ingen anledning till att berätta att det är en kvinna och inte en man jag har ett förhållande med. Detta beror delvis på att jag är relativt blyg och tycker att det är ganska så jobbigt att prata om mig själv, men också för att jag inte vill göra det pinsamt för personen som har frågat mig.

Kanske borde jag rätta till alla felsägningar, men för mig är det lättast att inte göra det. Ibland talar jag naturligtvis om hur det ligger till, men oftast är det då situationer där personen i fråga är någon som jag vill vara vän med eller som jag förväntar mig att träffa fler gånger. Jag försöker alltid att vara ärlig både mot andra och mot mig själv, men ibland är det lättare att bara strunta i felaktiga kommentarer. Vad tycker du? Är det rätt eller fel att strunta när folk använder fel ord?

Kommentarer
Postat av: Sandra

Jag tycker det är fel att strunta i det. Jag tycker att man ska försöka få folk att tänka efter lite innan dom drar förhastade slutsatser om att man är heterosexuell. Jag får själv dåligt samvete de få gånger jag har frågat t.ex. en tjej "har du pojkvän?" osv.

2010-10-17 @ 02:26:15
URL: http://bromster.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0