Ett val att vara homosexuell?

För ett par år sedan kände jag en kille som bor i Sydafrika, eller ja för den delen så antar jag att vi fortfarande känner varandra, men vi har ingen kontakt längre. Han är född och uppvuxen i Sydafrika och har fått en väldigt kristen uppväxt, han går i kyrkan flera gånger i veckan och är starkt troende på gud.

Enligt honom så har jag valt att vara homosexuell. Att det är ett val som jag har gjort någon gång i mitt liv. Dessutom så kommer jag enligt honom till helvetet när jag dör därför att jag inte har levt enligt den kristna tron och att jag i och med är homosexuell har syndat. För mig så är detta helt bisarrt och en aning skrattretande om jag ska vara ärlig.

Jag är inte kristen och mina föräldrar är egentligen inte kristna heller, inte i den mening att vi tror på gud och går i kyrkan. Jag är döpt men inte konfirmerad, jag firar kristna traditioner, men inte på grund ut av den kristna tron utan mest bara för att det är traditioner. Det är så jag lever och det är så jag har tänkt fortsätta.

Inte ens i min vildaste fantasi kan jag påstå att jag tycker att homosexualitet är ett val man gör. Jag tror helt enkelt på att man föds med sin läggning. Jag tror inte heller att uppfostran har något med saken att göra. Man föds helt enkelt till den man är. Sen kan det visserligen vara så att man väljer att förneka sin homosexualitet, men det ändrar inte det faktum att man fortfarande är det.

Jag kan känna en viss ilska mot personer som hävdar att det är ett val man gör. Missförstå mig inte, jag är stolt över att vara homosexuell och skulle inte ändra på det då jag har en underbar flickvän och jag är äckligt lycklig. Men faktum är att det är svårare att vara homosexuell än att vara heterosexuell, så varför skulle jag välja den svårare livsstilen? Jag har svårt att förstå varför någon skulle välja det svårare alternativet.

Jag tycker att man ska vara stolt för den man är, oavsett vilken läggning man har. Det kanske låter som en klyscha men jag tycker att alla människor är lika värda oavsett läggning, hudfärg eller religion. Vi är alla människor och ska därför behandlas så. Om någons religion anser att det är fel att jag är homosexuell så får det väl vara så då. Det är deras tro och jag kan inte ändra den, vi har alla rätt att tro vad vi vill. Men jag anser också att man bör bli respekterad för det man tror på och jag är inte intresserad av att bli konverterad till något jag inte tror på.

med respekt kommer man långt och med respekt kan man bygga broar mellan olika religioner och olika synsätt. Bara för att man respekterar någon annan behöver det inte betyda att man håller med om vad de tycker eller tror på.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Jag håller med om allt du skriver, bortsett från en punkt: att man föds till att vara den man är och att man föds till att ha en viss läggning. Jag tror att man blir den man är genom uppväxtmiljöer. :)

2010-10-17 @ 02:22:34
URL: http://bromster.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0