Bli lesbisk så får man jobb!

Idag har jag varit på årets sista workshop på Lernia. Idag var till skillnand från alla andra gånger ganska så rolig, dock inte speciellt givande! Vi fick i uppgift att i grupp om två eller tre personer skriva ett personligt brev och ett cv om en person, samt att välja ut en annons som det personliga brevet skulle rikta sig mot.

En ganska så kul uppgift då man fick hitta på en hel del om person man skrev om. Vi fick en liten kort information om personens namn, var han eller hon jobbat tidigare och hur länge dom jobbat. Men resten fick man formulera själv. I min grupp fick vi Mikael Svensson, en 54 årig man som jobbat på Ica Kvantum i 11 år.

Så vi satte oss ner och letade reda på ett job som passade denna mannen och sedan skulle vi knåpa i hop ett CV och ett personligtbrev. Ingenting allt för svårt och vi kom igång ganska så bra. I min grupp var den en till tjej förutom mig samt en kille. Vi dissukterade på bra och skämtade om lite olika saker.

När vi sedan kom till Mikaels intressen så tyckte killen i vår grupp att det skulle vara skitkul om han var gift med en man och hade en adopterad son. Ingenting allt för konstigt i mina ögon och tyckte att det lät som en bra ide. Killen i vår grupp tyckte att detta var otroligt underhållande och började sedan tala högt till hela "klassen": "Har man en annorlunda sexuellläggning får man ju lätt jobb! Det är en klar fördel!", "Är det ingen som kan övertala sin tjej att bli lesbisk så får man ju se att dom får jobb"

Förmodligen var det årets klumpigaste kommentar och jag kunde inte låta bli att påpeka att det knappast hjälper att vara lesbisk när man söker jobb. Han frågade då om jag hade personlig erfarenhet av saken och svaret blev så klart ja! Det var då den pinsamma tystnaden uppstod och diskret harklande och sedan fortsatte vi som ingenting hade hänt.

Känner dock att det var en sådan där onödig kommentar som inte tillför någonting alls. Känner mig inte allt för brydd då jag ändå är medveten om att det hela var ett skämt. Men som homosexuell tycker att det blir obekvämt då folk håller på och skämtar om homosexuella, jag tycker inte att det är roligt när folk skämtar om det som är min vardag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0