Lättare för lesbiska att bli chefer

I aftonbladet kan man läsa den här artikeln. I artikeln framgår det att resultaten från en undersökning visar att det är lättare för lesbiska kvinnor att få chefspositioner än det är för homosexuella män att få chefspositioner. I artikeln framgår också att undersökningen har gjorts med nästan en miljon gifta i åldrarna 25 till 64 har jämförts med 2000 personer i samma ålder med registrerat partnerskap.

Personligen så tycker jag att det är en missvisande undersökning som egentligen inte säger speciellt mycket i mina ögon. Eftersom man har valt att jämföra de som har registrerat partnerskap har man uteslutit en stor del homosexuella. Långt ifrån alla homosexuella väljer att ingå ett partnerskap och långt ifrån alla väljer att komma ut på sin arbetsplats. Undersökning är därför missvisande och ingenting jag skulle lita på.

Från mina egna erfarenheter tycks världen dessutom vara mer accepterande mot homosexuella kvinnor än mot homosexuella män. För många är tanken på två män tillsammans något man helst inte vill se, medan två kvinnor tillsammans är många mäns drömmar och fantasier.

I arbetslivet så är det dessutom så att majoriteten av chefspositioner går till män, även om det visserligen är så att det blir mer och mer jämställt. Jag kan därför tänka mig att det är många män som väljer att inte komma ut på arbetsplatsen och därmed riskera att förlora en eventuell chefsposition. För i mångas ögon är en homosexuell man en feminin man och oavsett hur fel det än är kan jag tänka mig att många väljer att ge en chefsposition till någon annan som är mer maskulin.

Precis som att det finns en stereotyp för homosexuella män finns det också en stereotyp för homosexuella kvinnor. Homosexuella kvinnor ska vara "manliga" och kanske är det därför den så kallade undersökningen visar på att homosexuella kvinnor har lättare att få chefspositioner?

Själv är jag inte inne i arbetslivet än och jag kan därför inte säga om jag skulle komma ut på min arbetsplats eller inte. Men om det skulle vara så att komma ut på arbetsplatsen skulle medföra att jag har mindre chans att få en chefsposition så skulle jag nog hålla käften.

Vad skulle du göra?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0