Har du ingen kontroll, håll hunden kopplad!!

Idag började helt uruselt! Vaknade ganska så tidigt och tog en promenad med hunden. Hade inte hunnit promenera mer än kanske 5 minuter då kaoset började! Jag var halvvägs över en genväg på en liten stig. Då kommer det en lös hund springandes vars husse är minst 20-30 meter bort. Jag stannar och försöker få min hund under kontroll, vilket inte lyckades allt för bra då hon inte är så glad i andra hundar.

Jag stannar i alla fall i hopp om att hunden inte ska komma närmare. Den håller sig på ungefär en halv meters avstånd och är jätteglad och busig och vill hemskt gärna leka med min hund. Min hund å andra sidan skäller och gläffser och är allmänt jobbig. Hussen till hunden har vid den här tidpunkten slutat att gå och står stilla och försöker ropa tillbaka sin hund, helt utan resultat!

Tillsist så inser den här mannen att hans hund inte kommer att komma så i sakta mak börjar han promenera mot oss. Samtidigt som detta sker kommer ytterligare en man och hans hund promenerande från motsatta hållet. Detta tycker den lösa hunden är superkul eftersom han nu tror att han fått en till lekkompis!

Jag står själv fortfarande mitt på stigen och väntar på att ägaren till den lösa hunden ska komma och ta reda på sin hund så jag kan fortsätta promenera. Men när mannen väl kommer fram till slutet av stigen möter han den andra mannen och hans hund. Så dom bestämmer sig för att låta sina hundar hälsa och där står dom glatt och pratar medan jag desperat försöker hålla i min hund och lugna ner henne!

Då dom två männen blockerar min väg har jag ingenstanns att ta vägen så jag får glatt vänta. Så där står jag på en liten stig omgiven av snö med en halvgalen hund medans dom två männen inte verkar ta någon notis om mig! Tillsist börjar i alla fall mannen med den lösa hunden promenera vidare, men det gör inte hans hund! Han fortsätter att gå och gå men hunden står fortfarande kvar hos den andra mannen och hans hund.

Då börjar han också gå, så dom två männen går åt motsatt håll och jag får äntligen chansen att kliva ner från stigen och ner på gatan. Men problemet med den lösa hunden är fortfarande kvar och när han ser att vi är på väg ner på stigen springer han fram till oss och det gör min hund galen som då drar ner mig från snöbanken. Jag håller halvt och halvt på att falla omkull och det blir kaos.

Samtidigt ser jag i ögonvrån hur ytterligare en lös hund är på väg mot oss. Vid det är laget håller jag på att ge upp och drar helt enkelt med mig min skällande och gläffsnade hund förbi dom andra två hundarna och får halvt om halvt småspringa för att hinna en bit i förväg så att min hund kan lugna ner sig!

När vi väl kommit förbi hundarna så lugnar min hund ner sig och jag tror så klart att resten av promenaden ska bli lugn och skön. Men jag hinner knappt gå 20 meter innan det börjar om igen! Då är det en kvinna med två små pudlar som korsar vår väg. En av hennes hundar är kopplad medan den andra är lös. Den lösa hunder springer fram till oss och skäller, min hund blir återigen galen och jag håller på att tappa förståndet.

Jag står stilla och väntar på att kvinnan ska kalla in sin hund så att vi kan gå vidare. Men hon fortsätter bara promenera och märker knappt att hennes ena hund är borta! Tillsist så försvinner den lilla gläffsande hunden bakom hörnet och jag fortsätter gå. Men det visade sig att den lilla hunden bara försvunnit bakom snöhögen för att den var så liten! Så där står jag helt plötsligt öga mot öga mot en hund igen och min hund bara skäller och drar och jag är nu så less att jag bara vill gå hem!

Då kvinnan med dom två hundarna inte verkade bry sig speciellt mycket om att hennes hund terroriserade oss så var jag tvungen att ta en omväg hem! Blir så förbannat less på folk som inte har något vett! Jag stör mig inte på att folk har hundar lösa, för det har jag också ibland. Men man ser fan till att man har koll på hunden! Visst att det händer ibland att hunden inte lyssnar, det kan jag förstå.

Men det jag inte kan förstå är hur man som ägare i ett sådant tillfälle inte försöker göra något för att hämta hunden! Om hunden inte lyssnar och inte kommer tillbaka när man ropar på den så får man fan gå och ta den i örat. Inte bara stå 20 meter bort och ropa! Dessutom så bara för att jag har hund betyder det inte att jag vill att den ska hälsa på andra hundar! Bara för att du vill att din hund ska hälsa på min betyder inte det att jag automatiskt vill att min hund ska hälsa på din!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0