Hemma igen!

Så är vi hemma igen efter en härlig vecka i Hammamet, Tunisien! På det stora hela har vi haft det jättebra och vädret har varit helt perfekt. Det har varit supervarmt men vi har haft turen att det har blåst ganska så mycket så det har fläktat skönt. Kvällarna har varit ljumna och vi har njutit av både mat och alkohol.

Det första rummet

När vi först kom till hotellet och fick vårat rum så höll vi på att dö! Det var det värsta rum jag någonsin sett och det var riktigt skitigt och äckligt och jag var helt övertygad om att vi skulle ha en riktigt hemsk semester. Då vi dessutom varit på resande fot i drygt 24 timmar var humöret inte direkt på topp!

Det andra rummat, uppenbart renare än det första!

När vi gick till receptionen och frågade om ett nytt rum blev svaret att vi skulle få ett nytt följande dag. Så vi fick helt enkelt svälja kväljningarna och duscha och göra oss iordning i det första rummet. När vi sedan var klara och skulle gå ut och äta så lossnade handtaget till dörren! Så då fick vi återigen gå till receptionen och den här gången fick vi ett nytt rum. Dessutom var det ett rum på översta våningen med utsikt över polen, helt perfekt!

Kvällsunderhållning varje kväll!

Efter vi fått vårat nya rum kändes det mycket bättre och detta trots att luftkonditioneringen inte fungerade i det nya rummat! Vi blev dock lovade att den skulle fixas nästa dag. Så lagomt trötta och knatade vi ner till uteserveringen där vi beställde mat och öl och tittad på kvällsunderhållningen. Redan vid 23-tiden kröp vi i säng och somnade omedelbart!

Poolområdet

Resten av dagarna spenderade vi nere vid poolen och på stranden. Luftkonditioneringen fixades aldrig och vi blev återigen erbjudna att få ett nytt rum men valde att stanna i det vi hade då det inte var några problem att inte ha någon luftkonditionering. Poolområdet var superhärligt och vi hade lyxen att poolkillen varje morgon la ut våra handdukat på det bästa stället.

Stranden

Eftersom vi åkta till Tunisien under ramadan så var det väldigt lugnt och skönt överallt. Nere på stranden var det nästan folktomt och vi kunde därför fritt välja vars vi ville sitta. Havet var otroligt varmt och första dagen vi badade där var det faktiskt varmare än i poolen!

Tyvärr så var det något obehagligt att gå omkring två tjejer på stan på både dagarna och kvällarna vilket gjorde att vi mest höll oss på hotellet och vi åt faktiskt inte någon annan stanns än på stranden och på hotellet. Men maten var helt OK så det gjorde inte allt för mycket.

Mat nere på stranden!

Trots att det var obehagligt att gå ute på kvällarna så gjorde vi en del shopping. Vi köpte några sjalar, en handväska och 3 par skor. Mer än så blev det inte då utbudet inte var allt för stort.

Längs gatan utanför hotellet

På onsdagen som var våran sista dag var vi faktiskt lagomt less på allt. Inte för att det på något sätt var jobbigt att ligga och sola och bada. Men personalen som jobbade på hotellet var stundvis riktigt påträngande och jobbiga. Så när transferbussen hämtade oss klockan 01.30 var vi ganska tacksamma att få åka hem!

Ute på flygplatsen shoppade vi lite på Tax Free innan flyget gick till Arlanda klockan 05.30. Jag lyckades sova större delen av flygresan och vaknade bara lagomt tills det att vi flög över Alperna och fick de en otrolig utsikt! Sedan landade vi 10.30 på arlanda.

Alperna!

Flyget till Umeå skulle sedan gå 16.35 och vi passade på att byta om, tömma handbagaget i resväskorna och sedan checkade vi in dom för att slippa släpa runt på dom i flera timmar! Vi hittade några sköna stolar att sitta i och fick några minuters sömn. När det sedan var dags att gå igenom säkerhetskontrollen upptäckte vi att planet blivit försenat till 17.30. Denna försening utökades sedan till 18.30.

Det hela resulterade i att vi inte landade i Umeå förrän 19.45! Helt slut var vi men lyckades ändå klämma in en kort visit hos mormor som fyllde år. Fick lite fika och sen åkte vi hem och packade upp, såg på tv en timma innan det var dags att krypa i säng. Somnade förmodligen innan huvudet landade på kudden och sov sedan som en stock till klockan 11.50.

Idag är en mycket lugn dag och vi håller som mest på att tvätta. Ikväll har vi blivit bortbjudna på middag och jag funderar på att sova en stund innan dess! Nästa vecka blir det att återgå till verkligeheten och allt som den har att bjuda på!