Recept på muffins!

I skrivande stund håller jag på att baka en kladdkaka som jag och C ska äta ikväll medan vi ser Grey's Anatomy, vårat favoritprogram. Jag tänkte i alla fall att jag skulle dela med mig av ett recept, dock inte på kladdkaka utan på vaniljmuffins!

Ingredienser

100 gram smör
2 ägg
1,5 dl socker
4 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
2 dl mjölk

Gör så här:

Börja med att värma upp ugnen till 200-220 grader. Vispa sedan ägg och socker poröst. Rör sedan ner de torra ingredienserna och tillsätt smält smör och mjök. Rör om tills smeten är jämn och fin. Häll sedan upp smeten i en muffinsplåt eller bakformar om man inte har en muffinsform. Fyll formarna till ca 3/4. Grädda i ugnen i ca 10 minuter.

Glasyr

100 gram philadelphia ost
60 gram smör
300 gram florsocker
1-2 tsk vaniljsocker
1 tsk citronsaft

Gör så här:

Blanda florsocker och vaniljsocker i en bunke. Smält smöret i mikron och vispa sedan ner det smälta smöret i florsockret. Tillsätt citronsaften och philadelphia osten och vispa tills du får en jämn smet. Tillsätt eventuell karamellfärg för lite roligare glasyr. Om man vill ha chokladsmak på glasyren använder man florsocker med chokladsmak istället för vanligt florsocker.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0