"Sexistisk" studentfest i Umeå

Läste precis Aftobladet om studentfesten i Umeå som har fått så mycket uppmärksamhet i media. Artiklar finns att läsa här och här. I artikeln framgår det att det fanns lättklädda tjejer på festen och att deltagarna fick slicka chokladsås från deras kroppar.

Och visst låter det väl sexistiskt och man kan väl kanske tycka att det tyder på en dålig kvinnosyn. Jag är inte den som tycker att kvinnor ska behandlas som ett stycke kött. Men samtidigt så tycker jag att man måste se det hela från rätt perspektiv också. I artikeln i Aftonbladet framgår det också att det under hösten hållits en liknande tillställning men då med lättklädda herrar.

Så varför gör man skillnad på lättklädda kvinnor och lättklädda män? Är det inte väldigt sexistiskt att ha en fest där lättklädda herrar dansar omkring? Om det ska vara jämställt så ska det vara jämställt, då ska det inte finnas någon skillnad mellan män och kvinnor. Men om denna fest där det fanns lättklädda herrar hölls det inget krismöte och inte pratade universitets direktör Lars Lustig om en unken manssyn?

Personligen tycker jag att man ska ta det hela för vad det är. Det var en fest för studenter, inte en fest för regeringens medlemmar. När man är student är det mycket festande och många olika teman. Men dessa andra fester och teman skrivs det ingenting om. Jag tror dessutom att det är högst otroligt att dessa lättklädda kvinnor var där mot sin vilja.

Låt en studentfest vara en studentfest. Jag är säker på att i alla fall majoriteten av killarna som befann sig på denna fest har en normal kvinnosyn och inte ser på kvinnor som objekt. Det verkar mer troligt att det bara handlade om att ha kul, för det är väl det man ska ha när man är student?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0