Pepp för ikväll

Min förkylning tycks vara lite bättre idag. Eller så är det bara så att jag har bestämt mig för att inte känna mig sjuk idag. Hur som helst känner jag mig bättre och jag ser fram emot en runda på krogen ikväll. Det blir trevligt att dricka några öl med familjen och surra lite. Alla utom jag och C ska även äta ute, nog för att vi också skulle vilja äta ute men ekonomin är inte den bästa i dagsläget och vi prioriterar ölen! Så vi ska äta hemma, på menyn står det fläskfilé och potatisgratäng, så det är inte fy skam!

Vi har varit ute på lite äventyr idag, vi hade fått i uppdrag att provligga en bädsoffa på en affär här i stan. Sen tyckte jag att det skulle vara en bra idé att fara på H&M, Kappahl och Coop. Så här i efterhand tycker jag inte att det var en speciellt bra idé. Det var sjukt mycket folk eftersom det är löningshelg och jag blev bara irriterad och på dåligt humör. Något jag verkligen hatar är att gå i affärer när det är mycket folk, alla beter sig som idioter och allmänt folkvett existerar helt plötsligt inte.

Vi överlevde dock utan några större incidenter och nu sitter vi och degar oss framför varsin dator. Egentligen borde jag gå och förbereda middagen men den kan vänta några minuter. Tänkte dela med mig av vårat recept idag så här kommer det:

Fläskfilé med potatisgratäng

  • 600g fläskfilé
  • 8 stora potatis
  • 3 dl grädde
  • en liten påse riven ost
  • Marinad till köttet
Gör så här:

Börja med att skära köttet i lagomt stora bitar (vi har delat en fläskfilé i tre bitar). Marinera köttet i den valda marinaden. Låt marinera så länge som möjligt men minst 30 minuter. När köttet är färdig marinerat stek det på högvärme runt om i ett par minuter. Tills köttet har fått en fin färg och yta, slå sen in köttbitarna i aluminiumfolie och lägg i en ugnsfast form. Laga i ugnen i ca 20 minuter på 225 grader. (Hur lång tid det tar tills kötter är klart beror självklart på storleken på köttbitarna!)

Potatisgratäng

Skala potatisarna och skiva i ganska tunna skivor. Ju tjockare skivor desto längre tid tar det innan potatisgratängen är färdig. Smörj en ugnsfast form med lite smör och börja sedan att lägga ett lager med skivade potatisar. Strö över salt, peppar och vitlökspulver. Fortsätta sedan med att lägga lager av skivad potatis tills potatisen är slut. Jag saltar, pepprar och strör över vitlök på varje lager, men det är självklart en smak sak! När du är klar med potatisen häll över grädden och strö sedan över riven ost. Grädda i ugnen i ca 30-40 minuter i 225 grader eller tills potatisen är mjuk.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0