Myter om lesbiska

Som lesbisk stöter man förr eller senare på personer som har förutfattade meningar och som tror sig veta varför man är lesbisk och tror sig veta hur det är att vara i ett lesbiskt förhållande. Dessa förutfattade meningar grundar sig ofta i myter som inte innehåller speciellt stor del sanning. Bara för att en myt existerar betyder det inte att det är sanning, snarare så är det tvärtom.

En av de vanligaste myterna är att en av kvinnorna i förhållandet är "mannen". Detta stämmer naturligtvis inte även om det självklart finns lesbiska förhållanden där en av kvinnorna är mer butch än den andra. Men det betyder inte att den kvinnan spelar rollen av en man eller att kvinnan vill vara en man. Det är dessutom inte sant att alla lesbiska förhållanden består av en butch och en femme.

Denna myt är den som jag själv mest stöter på i det vardagliga livet. Det är små saker som folk inte tänker på utan som dom bara gör. Som när det är något fel på våran bil, vilket den senaste tiden tycks vara hela tiden, så är det oftast C som man vänder sig till för att förklara vad som är fel. Inte för att jag i ärlighetens namn tycker att C är mer butch än mig, hennes kunskap om bilar är ungefär lika stor som min, vilket betyder att den i stort sätt är mer eller mindre obefintlig.

En annan vanlig myt är att lesbiska hatar män. Säkerligen finns det lesbiska som hatar män, men till vanligheten hör att lesbiska varken hatar män eller tycker illa om dom. Ett eventuellt manshat har inte med saken att göra om man är lesbisk eller inte.

Personligen så hatar jag inte män och jag tycker inte illa om dom heller. Jag har mött män som har gett mig dåliga erfarenheter och som har ofredat mig sexuellt och helt ärligt så kan jag säga att jag inte har några som helst trevliga känslor för de männen. Men det handlar om ett fåtal personer och det har inte påverkat min allmänna uppfattning av män, de männen som finns i min omgivning är snälla och omtänksamma och högt älskade av mig. Det "enda" som finns kvar av mina dåliga erfarenheter är en misstro mot män jag inte känner, men detta är inte samma sak som hat.

Det finns ytterligare några fler myter om lesbiska:

  • Lesbiska, speciellt de som är butch vill egentligen vara män.
Lesbiska som är butch vill inte vara män. De klär sig butch för att det är så dom känner sig bekväma. Båda heterosexuella och homosexuella uttrycker sin sexualitet på olika sätt. De som vill ändra sitt kön är transsexuella.
  • Man kan inte veta om man är lesbisk förrän man har haft sex med en kvinna
Precis som att heterosexuella vet att de är hetero innan de har haft sex så vet man om man är lesbisk innan man har haft sex med en kvinna. Man kan veta att man är attraherad av en kvinna utan att ha sex med henne.
  • Lesbiska är attraherade av alla kvinnor
Precis som att alla heterosexuella män inte är attraherad av alla kvinnor, eller att alla heterosexuella kvinnor är attraherade av alla män är inte lesbiska attraherade av alla kvinnor.
  • Att vara lesbiskt är ett val och man kan ändra det valet
Fler och fler studier visar på att den sexuella läggningen är ingenting man väljer utan en medfödd egenskap som inte bara återfinns hos människor utan också hos många andra arter.
  • Lesbiska förhållanden handlar bara om sex
Visst har lesbiska sex, precis som att heterosexuella också har sex, men det är inte det enda som finns i ett lesbiskt förhållande. Lesbiska förhållanden är precis som vilka andra förhållanden som helst.
  • Alla lesbiska använder sig av sexleksaker
Visst finns det lesbiska par som använder sig av sexleksaker, precis som det finns heterosexuella par som använder sig av sexleksaker. Bara för att man är lesbiskt betyder det inte att man måste använda sig av sexleksaker, lesbiska kan ha sex utan leksaker, det är en smak sak vad man själv gillar.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0