Skandal imam föreläser i påsk

I brist på andra intressanta saker att komma med idag så hittade jag den här artikeln i Expressen idag. Där kan man läsa att organisationen Sveriges Unga Muslimer håller en stor konferens under påsken och att på konferensen ska bland annat imamen Sheik Abdullah Hakim Quick hålla en föreläsning. Han har tidigare sagt att homosexuella är en av de farligaste grupperna i världen och borde straffas med döden.

Man kan väl kanske tycka att organisationen borde ha undersökt bättre vad talaren står för och vad han har sagt tidigare. Speciellt eftersom Sveriges Unga Muslimer säger sig stå för mångfald och tar avstånd från extremism. Även om nu Sheik Abdullah Hakim Quick inte ska hålla en föreläsning om homosexuella så kan inte Sveriges Unga Muslimer vara garanterade att han inte kommer att nämna sina åsikter om homosexuella i sin föreläsning.

I och med att de tillåter att han håller sin föreläsning trots att de nu är medvetna om hans extreme åsikter mot homosexuella så tyder det på i min mening, på ett tyst accepterande av hans åsikter. Jag tycker att det är rent ut sagt för jävligt att en organisation som säger sig stå för mångfald och tar avstånd från extremism tillåter honom att föreläsa.

Om man dessutom räknar in de faktum att många svenskar (inte alla!) är avståndstagande från muslimer och den islamska religionen och att många är skeptiska till just muslimer. Så kommer detta knappast att hjälpa. Vi i Sverige försöker så gärna vara accepterande av alla etniciteter och religioner, men trots det har de flesta av oss ändå förutfattade meningar.

Genom att Sverige Unga Muslimer nu tillåter imamen att föreläsa så finns risken att misstron mot muslimer ökar. Även om Sveriges Unga Muslimer bara är en organisation så är det sådana saker som folk kommer ihåg och det är sådana saker som omedvetet kommer att kopplas ihop med islam och muslimer.

Jag själv har ingenting emot muslimer eller mot islam. Jag är därmot väldigt kritisk mot den kvinnosyn som tycks finnas inom islam. Jag är väl medveten om att långt från alla muslimer delar den kvinnosynen, men det är inte dom man kommer ihåg. Man kommer ihåg saker som mordet på Fadime, som vittnar på en gammal kvinnosyn där kvinnor är mannens ägodelar. Att tillåta en någon som tycker att homosexuella ska straffas med döden är i mina ögon korkat och risken att det skadar mer än det hjälper tycks vara stor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0