Ett glas kallt kaffe tack?

Till min familjs stora förtret så tycker jag inte om kaffe eller te för den delen. Det beror inte så mycket på att jag inte tycker om smaken av kaffe, jag tycker faktiskt att kaffe smakar riktigt bra (ibland i alla fall!). Men jag tycker inte om varma drycker, så det gör det lite knepigt att dricka kaffe eller te. Den enda varma dryck jag gillar är varmchoklad, men det är lite knepigt att be om att få varmchoklad när man är hemma hos folk.

Kan ibland tycka att det är lite jobbigt att inte tycka om te eller kaffe. Speciellt eftersom det dricks kaffe och te vars man än är någonstans. Hälsar jag på familjen så går det visserligen bra eftersom alla vet att jag inte dricker kaffe och te. Men det är lite knepigare när jag hälsar på C's familj i England. Där dricker dom te som vi dricker kaffe och det är inte lika vanligt som här att folk har saft eller läsk hemma. Så ibland blir det lite omständigt och man känner sig lite besvärlig.

Något som jag däremot tycker om är Grekisk Frappe, eller ja en modifierad variant av grekisk frappe i alla fall. Dricker ofta det när jag går ut och fikar men även en grekisk frappe är ju lite knepigt att be om när man är på besök hos någon!

Många i min familj säger att jag "måste lära mig att dricka kaffe" men jag förstår faktiskt inte alls varför jag måste det? Så vitt jag vet är inte kaffe överdrivet nyttigt och jag äter och dricker tillräckligt med onyttiga saker så varför lägga till en extra sak? Om en sådan situation skulle uppstå där det är av yttersta betydelse att jag dricker kaffe kan jag naturligtvis göra det. Jag tycker bara inte att det är särskilt gott!

Just nu har jag i alla fall lyxat till det och gjort min egen variant av grekisk frappe. Den ser ut så här:

 

Mitt recept lyder så här:

  • 1 litet glas kall mjök (mellan 1,5 - 2 dl mjölk)
  • 1 tsk nescafé snabbkaffe
  • ½ tsk socker
  • 1 tsk oboy
  • vanilj glass, ca 2 skopor
Jag börjar med att blanda mjölken, kaffet och oboyen i ett glas. Sen så lägger jag glassen i en bunke och håller över mjölkblandningen. Sen mixar jag bara allt tills det är jämt och fint. Vill man ha en tjockare frappe så använder man mindre mjölk och mer glass. Allt är självklart efter tycke och smak! Ibland lägger jag också i lite isbitar i drinken för att den ska bli extra kall. Sen är det bara att hälla upp i ett glas och dricka!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0