Amerika är ett sådant sjukt land

När man läser tidning så som aftonbladet och expressen och det finns artiklar om allt möjligt konstigt som pågår i Amerika är jag tacksam över att jag lever i Sverige. Jag förstår inte alls hela grejen med Amerika och deras lagar och system, för mig är det bara komplicerat. Det verkar dessutom bo en hel del underliga människor där, nog för att det beror en hel del underliga människor i Sverige också!

Men för ett par veckor sedan fanns det en artikel i aftonbladet om att det kan bli kriminellt att få ett missfall. Detta är bland det sjukaste jag någonsin har hört. Jag kan förstå att man vill få ett slut på illegala aborter, men detta är verkligen inte rätt väg att gå. Att dessutom göra det illegalt att gå på halt underlag eller åka skridskor under graviditen är befängt. Att få missfall är naturligt och sker varje dag oavsett om man går på halt underlag eller inte! Hur ska de kvinnor som förlorar sitt barn på grund av en naturlig orsak känna sig när det finns en möjlighet att bli åtalad för mord?

För mig tycks det bästa sättet att undvika illegala aborter vara att öka tillgängligheten för legala aborter. Det finns otroligt mycket statistik och information om just illegala aborter och all statistik tyder på att kvinnor genomför aborter oavsett om det är legalt eller inte. Så varför då inte gör det legalt så att kvinnor kan få den vård de behöver och på så sätt rädda tusentals kvinnor som dör varje år till följd av illegala aborter?

För mig är Amerika ett konstigt land och tycks endast gynna de som har pengar och arbete. Hör man till de arbetslösa eller de fattiga tycks det inte finnas några rättigheter alls. Jag förstår inte heller hela grejen med att det är olika lagar i olika stater? Om nu Amerika är ett enat land, vilket namnet UNITED States of America tyder på så borde lagarna vara samma i alla stater. Nej, tack och lov bor jag i Sverige där saker och ting verkar vara en aning mer rättvist och vi i alla fall inte riskerar att bli åtalade om vi skulle få missfall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0