Recept på laxpaj

I brist på något intressant att skriva nu när motivationen har tagit semester tänkte jag dela med mig av några av mina favorit recept, både när det gäller mat och bakning! Tänkte försöka dela med mig av i alla fall två recept i veckan. Idag tänkte jag börja med ett recept på en supergod laxpaj! Dessvärre har jag ingen bild, men jag hoppas att det duger ändå!


Ingredienser till fyllningen

1 laxfile
2-3 dl bladspenat
2 ägg
2 dl riven ost
2 dl mjölk

Ingredienser till pajskalet

100 gram smör eller margarin
2-3 msk vatten
3 dl vetemjöl

Gör så här:

Blanda ihop smöret och mjölet till en smuldeg. Lättast är det om man skär smöret i mindre bitar. När man blandat smöret och mjölet tillsätter man vattnet och arbetar sedan snabbt ihop en deg. När man har fått sin deg är det dags att kavla ut den. Ibland kan man behöva tillsätta lite extra mjöl för att den inte ska bli så kladdig!

När man har kavlat ut degen i lagom storlek för pajformen rullar man försiktigt upp degen på kaveln och lägger den över pajformen. När man har placerat pajdegen i pajformen så naggar man botten, om man vill kan man också täcka kanterna med folie, detta gör man så att kanterna inte ska ramla ner när skalet gräddas.

Skalet ska sedan gräddas i ugnen på ca 225 grader i 15 minuter, efter halva tiden har gått tar man bort folien om man har täckt kanterna. När skalet är gräddat låter man det svalna.

Fyllningen

Jag brukar personligen laga laxen i ugnen innan jag använder den i pajen. Detta brukar jag göra genom att lägga laxfilen i folie, salta och peppra lite och sen sätta in i ugnen i 225 grader i ca 15 minuter.

Vispa ihop äggen och mjölken och salta och peppra efter smak och tycke, man kan också tillsätta lite chilisås i blandningen om man vill. Jag brukar använda salt, svartpeppar, vitpeppar och lite franska örter.

Börja sedan med att bryta laxen i mindre bitar och fördela jämt över pajskalet. Lägg sedan spenaten ovan på laxen i pajskalet, riv gärna spenaten i mindre bitar. Häll sedan över äggblandningen och strö över riven ost. Grädda sedan i ugnen på 225 grader i ca 20-25 minuter eller till pajen är fast.

Servera gärna med lite sallad och färskt bröd!
Super enkelt recept på en supergod paj!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0